صفحات

۱۳۸۹ دی ۸, چهارشنبه

آشنایی با تكنولوژی RTune

تكنولوژی RTune در نمایشگاه PMA 2004 چند دوربین جدید از شركت Kyocera توجه همگان را بخود جلب كرد: Finecam SL400R ، M410R و S5R .این دوربینها یك وجه مشترك مهم داشتند و آن استفاده از تكنولوژی جدید RTune بود.

RTune چیست؟

بنظر می آید كه تكنولوژی Rtune سعی دارد كه برخی برتریهای دوربینهای آنالوگ بر دوربینهای دیجیتال را به حداقل برساند.با این تكنولوژی جدید كاربران میتوانند به سرعت دوربین خود را آماده بكار نمایند ، بسرعت عكس گرفته و سریعا برای عكس بعدی آماده شوند.البته قبلا این موارد تا حد زیادی در دوربینهای گران قیمت دیجیتال ایجاد شده بودند، اما با این تكنولوژی جدید این مزایا در دوربینهای نسبتا ارزان نیز در دسترس همگان قرار میگیرد.

مكانیسم تكنولوژی RTune

كلید اصلی این تكنولوژی در دو كلمه نهفته است: پردازش موازی ( Parallel Processing ) .با پردازش موازی مشكلات معمول دوربینهای دیجیتال مانند سرعت كم پردازش خود بخود از بین میرود.در حقیقت فرآیند های دریافت ( Capture ) ، پردازش تصویر و نوشتن بر كارت حافظه بطور همزمان صورت گرفته و به سرعت و در زمان واقعی میتوان تصویر گرفته شده را مشاهده نمود.بهمین علت نیز دوربین سریعا برای گرفتن عكس بعدی اماده میشود.سرعت انجام این مراحل نسبت به دوربینهای مشابه حدودا 10 تا 12 برابر است.

فواید RTune

• شروع بكار سریع دوربین در كمتر از یك ثانیه
• پاسخ سریع شاتر در كمتر از 0.07 ثانیه، عملا تاخیر شاتر ( Shutter lag ) حذف میشود.
• آماده شدن سریع دوربین پس از گرفتن یك عكس در كمتر از یك ثانیه
• عكاسی پی در پی با سرعت 3.5 فریم در ثانیه
• تصاویر بسیار زیبا از لحاظ دقت رنگی ، تعادل رنگها ، كنتراست و جزئیات عكس. ونیز كاهش نویز در تصاویر:به طور معمول كنترل سطح هر رنگ RGB با پردازشهایی صورت میگیرد كه پس از مرحله تبدیل آنالوگ به دیجیتال به تصاویر اعمال میگردد.در این تبدیل گاه برای توازن سیگنالها، نیاز به پردازشهایی برای جبران ناهماهنگیها وجود دارد.حال اگر سیگنال اولیه آنالوگ در برخی قسمتها از لحاظ رنگ یا نور مشكل داشته باشد، تصویر نهایی علیرغم این پردازشها ممكن است دچار كمبود اطلاعات تصویری شود.مشكلاتی مانند نوردهی بیش از حد در قسمتهای روشن تصویر.در تكنولوژی RTune پردازشها قبل از مرحله تبدیل آنالوگ به دیجیتال بر تصویر اعمال میشود.این امر باعث میشود كه پردازشها بگونه ای بهتر بر تصویر اصلی اعمال شده ونتیجه كار نیز زیباتر گردد.
• فوكوس سریع: با این تكنولوژی فوكوس سریع و عالی حتی در حالت عكاسی پی در پی و حتی برای اجسام متحرك بخوبی صورت میگیرد.
• فیلمبرداری سریع: امكان ضبط فیلم در حالت 640*480 با سرعت 30 فریم در ثانیه و نیز 1280*720 با سرعت 15 فریم در ثانیه وجود دارد.
برای آنكه این امكانات جالب دوربینهای مجهز به تكنولوژی RTune مورد استفاده قرار گیرد ، استفاده از كارتهای حافظه سریع SD الزامی است و گرنه تمام مزایای این دوربین توسط سرعت كم كارت حافظه محدود میگردد.
در نهایت بنظر میرسد كه این تكنولوژی این امكان را فراهم میكند كه مانند دوربینهای فیلمی ، سریعا دوربین را آماده بكار نمود و با سرعت خوبی عكس گرفت تا هیچ صحنه ای را از دست نداد. البته باید منتظر بود و دید تا سایر كمپانی های دوربین سازی برای حل این مشكل در دوربینهای دیجیتال خود چه راه حلی پیدا میكنند.

هیچ نظری موجود نیست: